Druk op enter om de resultaten te tonen of ESC om te annuleren.

Is wandelen echt zo gezond?

Wandelen is echt heel gezond om vitaal te blijven.Elke dag minstens minimaal een half uur wandelen is super goed voor uw humeur en gezondheid.

Als je wil gaan wandelen heb je geen duur abonnement nodig voor de sportschool, de enige investering is eigenlijk een paar goede wandelschoenen.

Lopen is voor ons een heel natuurlijke beweging dit is dan ook de reden dat de kans op blessures bij het wandelen erg gering zijn.

Uw hart en longen varen er wel bij en ook uw geheugen krijgt er een extra boots van.

Natuurlijk is het nog gezelliger als u met iemand anders op pad gaat.

Is wandelen dan echt zo gezond?

Je kunt je natuurlijk afvragen waar is wandelen dan zo goed voor? Het antwoord is dat wandelen eigenlijk super goed is voor je hart, bloeddruk, cholesterol, botten en spieren, uw gewicht en geheugen.

De conclusie die je hier uit kunt trekken is dat dagelijks een wandeling maken een drastische verbetering van de gezondheid voor u kan betekenen.

Adviezen om het direct goed aan te pakken.

Is het verstandig om direct een lange wandeltocht te gaan maken? Wie dit niet gewend is en niet een geweldige conditie heeft moet dit rustig aan stap voor stap opbouwen.

Schema’s hoe u dit het beste kunt aanpakken vindt u onder andere op de site van de Nederlandse Wandelsport Bond.

Een goed trainingsschema behoedt u van pijnlijke schenen en spierpijn in het algemeen.

Echt zwaardere blessures loopt u niet snel op met wandelen dat is een belangrijk voordeel.

Probeer altijd goed rechtop te lopen in een tempo dat voor u comfortabel is en wat goed vol te houden is voor langere tijd.

Houdt hierbij in het achterhoofd dat de conditie van je longen en hart vooral vooruit gaan bij stevig doorwandelen.

Wie echt aan zijn conditie wil werken moet goed doorstappen. Hieronder verstaan wandelen met een snelheid van ongeveer 7 kilometer per uur, Indien u dit doet bent u bezig met conditioneel wandelen of te wel sportief wandelen, fitwalk of powerwalk  genoemd.

Positieve gevolgen conditioneel wandelen.

  • Conditie van hart en bloedvaten zal verbeteren.
  • Kans op hart en vaatziekten neemt af.
  • Verlaging cholesterolgehalte.
  • Helpt botontkalking of osteoporose tegen te gaan.
  • Heeft positieve invloed op de regulering van de bloeddruk.
  • Helpt om af te vallen of het gewenste gewicht te behouden.

Kun je met wandelen serieus afvallen?

Veel mensen denken van niet omdat wandelen niet zo effectief lijkt als bijvoorbeeld hardlopen.

Ik bedenk dit niet zelf maar uit allerlei onderzoeksresultaten is gebleken dat als je 5 kilometer op een vlot tempo ( dus circa 5 kilometer per uur) wandelend aflegt je bijna evenveel vet verbrandt als wanneer je deze afstand hardlopend zou voltooien.

Simpel gezegd je verbruikt per uur natuurlijk met wandelen minder calorieën maar je bent langer met deze beweging bezig dan dat je deze afstand joggend zou afleggen.

Voordelen wandelen ten op zichte van hardlopen.

  • Gewrichten worden bij het wandelen veel minder belast dan bij hardlopen.
  • Wandelen kost bijna niets, met een paar goede wandelschoenen bent u al klaar.
  • Dagelijkse handelingen als boodschappen doen of bijvoorbeeld kinderen naar school brengen kunt u combineren met wandelen. Dit bespaart ook nog eens geld omdat voor kleine ritten de auto niet gebruikt wordt.
  • Als u een lekkere bos of strand wandeling maakt heeft u tijd om uw hoofd helemaal leeg te maken en dat kan zeer rustgevend werken.
  • Wandelen kan je natuurlijk veel langer volhouden dan hardlopen.

Nadelen wandelen ten op zichte van hardlopen.

  • Het is natuurlijk wel duidelijk dat bij het hardlopen je conditie sneller verbeterd dan bij wandelen.
  • Wil je net zo veel calorieën verbranden als bij het hardlopen dan kost dat natuurlijk effectief veel meer tijd.
  • Van hardlopen wordt je waarschijnlijk ook wel atletischer dan van wandelen.

Is afvallen door te wandelen voor mij geschikt?

Als je de laatste jaren niet intensief hebt gesport is starten met wandelen ideaal om je weer vitaal te gaan voelen. Blessures liggen doorgaans niet op de loer en de kosten zijn zoals al eerder opgemerkt nihil. Op elk moment van de dag kun je gaan wandelen en het kan alleen of gezellig met anderen.

Persoonlijk nawoord:

Omdat ik in ploegendienst werk is het voor mij niet mogelijk om op vaste tijden te sporten.

Aan een teamsport hoef je dus al helemaal niet te beginnen en dus deed ik eigenlijk helemaal niets als het op sporten of bewegen aankwam. Op een gegeven moment vond ik dat hier dringend verandering in moest komen.

Omdat we het toch al graag allebei wilden hebben we toen besloten om een hond in huis te nemen.

En van af dat moment wandel ik zeker 3 maal per dag minimaal een half uur, ook al is het nog zo slecht weer. Slecht weer kun je namelijk niet meer als excuus gebruiken omdat je trouwe viervoeter ook dan gewoon naar buiten moet.

Deze overpeinzing wou ik u toch nog even meegeven.

 

 

 

 

 

:

 

 

Reacties

Laat een reactie achter