Druk op enter om de resultaten te tonen of ESC om te annuleren.

Walnoten zijn super gezond en erg lekker.

walnoten zijn erg lekker en bovendien super gezond.

Noten zijn in het algemeen best wel gezond voor ons maar de walnoot toch wel in het bijzonder.

Hoe komt dat nu precies hoor ik je vragen? Ik zal gaan proberen dit toe te lichten.

De walnoot is eigenlijk wel uniek in zijn soort omdat het vet in de noot bijna geheel bestaat uit meervoudig onverzadigde vetzuren.

Walnoten bevatten in vergelijking met andere noten verreweg de meeste antioxidanten.

Het zijn deze antioxidanten die in staat zijn zogenaamde vrije radicalen in ons lichaam te neutraliseren.

Wat zijn deze vrije radicalen voor een stofjes?

Vrije radicalen zijn stoffen die in staat zijn ons ziek te maken doordat ze onze lichaamscellen kunnen aantasten.

De antioxidanten in walnoten ‘ontwapenen’ als ware deze vrije radicalen.

Vitamine E is zo’n voorbeeld van een antioxidant en deze vitamine komt in ruime mate voor in walnoten.

Dit is dus een zeer belangrijke goede eigenschap van walnoten maar er zijn er meer. Dus wil ik hier graag een opsomming geven.

Goede eigenschappen van walnoten.

Walnoten zijn een overvloedige leverancier van mineralen. We moeten dan denken aan o.a  mangaan, fosfor, ijzer, koper , zink en niet te vergeten een heel belangrijke namelijk magnesium.

Cholesterol.

Walnoten eten kan helpen het cholesterol in het bloed te verlagen.

Er is namelijk aangetoond dat het consumeren van slechts 25 gram walnoten al voldoende is om het slechte cholesterol(LDL) om te zetten in de goede variant (HDL). Dit past dus prima in een cholesterol verlagend dieet.

Sterke botten.

De essentiële vetzuren in walnoten zorgen voor sterke botten, dit komt voornamelijk omdat calcium beter door het lichaam wordt opgenomen in plaats van dat je het weer uit plast.

Metabolisme verbetering.

De essentiële vetzuren en mineralen die van nature in walnoten voorkomen verbeteren in belangrijke mate het metabolisme systeem van ons lichaam, denk hierbij dan aan bijvoorbeeld de spijsvertering en sperma kwaliteit bij de mannen onder ons.

Ontstekingsremmer.

Vitamine E , die zoals eerder genoemd in ruime mate in de walnoot zit, is in staat om de huid te beschermen tegen invloeden van buiten af.

Sowieso beschermen de antioxidanten uit de walnoot het lichaam tegen ontstekingen.

Nachtrust.

Walnoten bevatten ook het hormoon melatonine, dit lichaamseigen hormoon helpt bij het verkrijgen van een goede nachtrust.

Dus het toevoegen van een handje walnoten aan het avondeten is ook hiervoor zeker aan te raden.

Erg lekker bijvoorbeeld bij een sla-dressing.

Gemoedstoestand verbeteren.

Omega-3 vetzuren die in walnoten zitten zijn in staat de gemoedstoestand te reguleren.

Depressies en stress maken minder kans om toe te slaan als je voldoende omega-3 vetzuren binnen krijgt.

Omega-3 vetzuren zijn essentieel. Dit betekent dat ons lichaam het niet zelf aan kan maken maar dat wij de omega-3 vetzuren uit voeding moeten krijgen.

Een andere bekende bron van deze stof is o.a  vette vis zoals makreel.

 

Hoe kan ik walnoten het beste bewaren?

Walnoten hebben helaas de eigenschap dat ze lastiger langer bewaard kunnen worden.

Het is daarom belangrijk dat we ze luchtdicht in bijvoorbeeld een glazen pot gaan bewaren zodat we schimmelvorming kunnen beperken.

Echt helemaal bederven doen deze walnoten niet maar door het hoge percentage aan vet gaan ze op den duur ranzig smaken.

Ongepelde walnoten zo van de boom zijn enkele maanden te bewaren op een droge plek bij normale kamertemperatuur. Het is aan te bevelen ze pas vlak voor verwerking of consumptie te schillen.

Eet tips.

Hoewel een handje walnoten natuurlijk heerlijk is om zo uit het vuistje te eten is er nog veel meer op het culinaire vlak mee mogelijk.

Serveer verse walnoten bijvoorbeeld eens bij een kaasplateau of verwerk ze in de gedroogde vorm in desserts of sauzen.

Zoals je  ziet de mogelijkheden om van deze gezonde rakkers te genieten zijn bijna grenzeloos.

 

Reacties

Laat een reactie achter