Druk op enter om de resultaten te tonen of ESC om te annuleren.

Smoothie maken voor beginners.

smoothie maken

 Smoothie ideeën.

 

Het drinken van een vitaminerijke smoothie is gewoon een fantastische manier om je dag te beginnen.

Heb je er s, morgens nog niet zo zin in dan probeer eens een smoothie te maken in de loop van de middag.

Ik persoonlijk weet geen betere opkikker te verzinnen als zo’n heerlijk ijskoud drankje.

Varieer naar hartenlust met allerlei ingrediënten, niets moet alles kan.

Wees creatief.

Als je eenmaal een goed basis recept hebt ontdekt ga dan verder experimenteren doormiddel van het toevoegen van verschillende smaken aan deze basis smoothie.

Denk hierbij eens aan het toevoegen van een lepel cacaopoeder, nootmuskaat, kaneel, gemberpoeder of eventueel vanille-essence .

Ook lekker is om te proberen je zelfgemaakte smoothie wat meer “body” te geven door bijvoorbeeld geroosterde en gehakte noten toe te voegen.

Ga hier eens mee aan de slag en probeer ook eens om hele haver of lijnzaad in je smoothie te verwerken.

Op deze manier worden je vruchtensapjes nog voedzamer en bovendien onweerstaanbaar lekker.

Hoe maak ik een basis smoothie.

Als eerste hebben we 2 grote bekers vloeistof nodig, we kunnen hiervoor denken aan de volgende producten:

Vloeistof:

Gewone koemelk.

Yoghurt en allerlei varianten.

Zuivelvrije alternatieven als bijvoorbeeld soja of amandelmelk.

Vetarme kokosmelk of kokoswater (speciaal geschikt voor tropische verrassingen)

Fruit:

Daarnaast hebben we natuurlijk dat lijkt mij wel duidelijk veel lekker fruit nodig.

Banaan wordt vaak gebruikt om een smoothie een romige textuur te geven.

Andere zeer geschikte fruitsoorten zijn o.a. aardbeien, frambozen, bessen, mango, perziken, nectarines, appel of peer en meloen.

De ene soort fruit is de andere niet dus voeg net zo veel fruit toe aan de basisvloeistof tot dat je de door jouw gewenste dikte hebt bereikt.

Eventueel kun je als je het niet erg vindt dat je smoothie meer calorieën gaat bevatten nog wat honing, ahornsiroop of agavesiroop naar smaak toevoegen.

Als laatste voeg je nog wat ijsblokjes toe aan het mengsel in je blender.

Op deze manier ben je verzekert van een lekkere koele en dikke smoothie.

Belangrijke voordelen smoothies.

Uiteraard zijn smoothies een goede aanvulling op onze normale voeding.

De positieve eigenschappen worden natuurlijk veroorzaakt door de vitaminen die deze sapjes bevatten.

Vaak krijgen we met ons normale voedingspatroon niet genoeg groente en fruit binnen.

Zoals je ongetwijfeld weet is het advies 3 stuks fruit per dag en ca. 300 gram groenten per dag.

Als je dit met behulp van een smoothie wel gaat bereiken dan is dat natuurlijk prima.

Nadelen smoothies.

Het eten van fruit blijft erg belangrijk omdat dit veel meer vezels bevat dan een smoothie.

Soms zit er in zo’n sapje nog maar ca. 10% van de hoeveelheid vezels die er in het oorspronkelijke fruit zaten en dat is uiteraard erg teleurstellend.

Tijdens het mixen van het fruit of groenten  gaan veel vezels verloren, in het algemeen kun je stellen dat hoe fijner het fruit gemixed wordt des te minder vezels er over blijven.

Het verzadigingsgevoel na het drinken van een smoothie is natuurlijk minder dan wanneer je een echt stuk fruit hebt verorberd.

Dus is het niet zo moeilijk on te begrijpen dat je al weer eerder naar een tussendoortje grijpt.

Belangrijke tips.

Vul altijd eerst je blender met vloeistof voordat je het fruit gaat toevoegen.

Op deze manier zorg je ervoor dat het mes van je blender langer meegaat en dat je dus langer gebruik kunt maken van je apparaat.

Als je snel een lekker smoothie wil maken is het verstandig om wat soorten fruit in te vriezen.

Je hoeft dan als je zo’n lekker koud drankje wil maken geen extra ijs meer toe te voegen.

Recepten.

Ga rustig eens experimenteren met allerlei varianten, niks moet en eigenlijk alles kan.

Heb je inspiratie nodig dan kan ik je dit e-book van harte aanbevelen.

Heb je bijzondere recepten deel die dan onder dit artikel met ons, ik ben je er erg erkentelijk voor.

 

 

 

 

 

 

 

 

Reacties

Laat een reactie achter