Druk op enter om de resultaten te tonen of ESC om te annuleren.

Paksoi een weldaad voor je gezondheid.

Heerlijke paksoi salade gemaakt van verse paksoi.Paksoi.

Als je paksoi eens  goed bekijkt dan zie je grote donkergroene bladeren vol met roomwitte nerven.

De platte eveneens  roomwitte stelen zijn ook heel smakelijk te verwerken in bijvoorbeeld een rauwe salade.

Het staat sowieso als een paal boven water dat dit een ideale roerbakgroente is.

Rauw verwerkt in een salade proef je een lichte aangename anijsachtige bijsmaak, natuurlijk smaken verschillen maar ik vind dit erg lekker.

Het zal je trouwens toch verbazen hoeveel er op culinair gebied mogelijk is met paksoi.

Een goede tip alvast bij deze, kook of bak paksoi nooit te lang omdat de structuur van deze delicate zachte groente dan geweld wordt aangedaan en dat is eeuwig zonde.

Verder in dit artikel wil ik graag nog wat mogelijkheden en recepten met jou delen.

Waar komt paksoi vandaan?

Een Aziatische groente dit predicaat mag je deze paksoi toch wel meegeven.

Zo’n kleine 5000 jaar geleden is men in China al begonnen om paksoi te gaan cultiveren tot de groente die we nu kopen bij de groenteboer of supermarkt.

Tijdens de Ming-dynastie werden er al medicinale eigenschapen aan paksoi toegedicht.

Vanuit dit China heeft langzamerhand heel de wereld paksoi als heel gezonde groente leren kennen.

Paksoi is rijk aan vitaminen en mineralen.

In deze koolsoort zitten inderdaad heel veel vitaminen en mineralen.

Indien je 100 gram paksoi zou nuttigen dan krijg je 100% van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid vitamine A binnen en al 75% van de hoeveelheid vitamine C.

Daarnaast bevat het ook veel mineralen zoals calcium, ijzer, fosfor, mangaan, kalium en magnesium.

Het is ook leuk om te weten dat er in 100 gram paksoi in de rauwe vorm slechts 14 kilocalorieën zitten.

Gezondheidseffecten.

Zoals we al eerder zagen is paksoi dus een koolgroente.

Aan koolsoorten worden in het algemeen kanker bestrijdende eigenschapen toegekend.

Deze eigenschappen komen dus ook bij paksoi sterk naar voren.

De eerder genoemde hoge concentraties aan vitamine A en C werken sterk als antioxidanten.

Glucosinolaten zitten er ook veel in paksoi en deze stof is in staat het lichaam te beschermen tegen kankerverwekkende stoffen.

Dit proces heeft te maken met het feit dat je lichaam deze glucosinolaten gebruikt om meer eiwitten van een specifieke soort aan te maken. Deze eiwitten zijn weer in staat giftige stoffen in je lichaam onschadelijk te maken.

Dit glucosinolaat is eigenlijk een natuurlijke gifstof dat in meerdere koolsoorten voorkomt en dat de plant beschermt tegen larven en insecten.

Dit stofje heeft echter ook een negatief aspect indien je hier teveel van binnen krijgt dan zou dat de werking van je schildklier kunnen beïnvloeden.

Eet met mate en gevarieerd.

Dus zoals met alles eet paksoi en andere koolsoorten met mate en geniet dan optimaal van de gezonde eigenschappen die deze bevatten.

Eigenlijk is er voor dit alles maar een regel en dat is eet zo gevarieerd mogelijk dan zit je altijd goed.

Eet tips paksoi.

Als je paksoi koopt let dan goed op de kwaliteit, de witte stengels moeten goed stevig zijn en de bladeren moeten diep groen zijn en er uiteraard niet verlept uitzien.

Je kan paksoi op vele manieren in de keuken gebruiken dus laat je fantasie de vrije loop bij het bedenken van recepten.

Het is mogelijk om deze groente te roerbakken, koken, stomen of te bakken.

Maak de paksoi schoon door het kontje, dat is het harde stukje waar de stengels samen komen, er af te snijden en was de paksoi vervolgens met schoon water.

Paksoi heeft slechts een korte bereidingstijd nodig, koken duurt ongeveer vijf tot zeven minuten.

Roerbakken in bijvoorbeeld een wok moet je rekenen op ca. zeven minuten voordat de paksoi gaar is.

Rauw zijn de bladeren van de paksoi ook prima te gebruiken in een salade of maak er eens een groene smoothie van.

Bewaren van paksoi.

Als je een vers exemplaar hebt gekocht is deze ongeveer drie dagen goed te bewaren in de groentelade van je koelkast.

Eenmaal gesneden moet de paksoi nog de zelfde dag worden geconsumeerd.

Als slot heb ik nog een heerlijk recept met paksoi voor je uitgezocht.

Recept voor paksoi salade.

Ingrediënten:

1 struik paksoi

1 blik grote bonen

2 zoete punt paprika’s.

1 Theelepel gedroogde oregano

1 potje (250 gram) groene olijven met knoflook.

Olijfolie

Citroensap vers geperst uit een citroen.

Bereiding:

Begin met het spoelen van de bonen in een zeef en laat ze vervolgens zorgvuldig uitlekken.

Maak de paksoi schoon en verwijder al het groen, we gebruiken in deze salade alleen de witte stelen.

Haal de zaden uit de paprika’s en snij ze vervolgens in ringen.

Halveer de olijven.

Meng vervolgens de paksoi, paprika’s en de bonen met elkaar in een schaal.

Voeg vervolgens de olijfolie  en de oregano toe.

De laatste stap is het op smaak brengen van de salade met het verse citroensap.

 

Eet smakelijk!

Reacties

Laat een reactie achter