Druk op enter om de resultaten te tonen of ESC om te annuleren.

Nordic Walking is een ideale buitensport.

Nordic Walking is een gezonde buitensport.Nordic Walking.

Iedereen die gezond en effectief wil bewegen moet er eens over nadenken of Nordic Walking niet de ideale sport is om dit in praktijk te kunnen gaan brengen.

Je gebruikt ongeveer 90% van je spieren terwijl door het gebruik van de zogenaamde wandelpoles het lichaam voor ongeveer 40% minder wordt belast.

Ook voor mensen met een lichamelijke beperking is Nordic Walking een ideale sport om het uithoudingsvermogen te verbeteren.

Nordic Walking is in Nederland en België een relatieve nieuwe vorm van beweging.

Ontstaan Nordic Walking.

Aan het eind van de vorige eeuw (ca. 1997) is deze sport in Finland ontstaan.

In de zomer maanden hadden langlaufers ook de behoefte om te kunnen trainen.

Op een heel slimme manier is toen een pole- fabrikant in deze markt gesprongen en is speciale wandelstokken gaan produceren.

Deze pole of wandelstok is zo ontworpen dat hij prima gebruikt kan worden op straat of op onverhard terrein.

Al spoedig gingen ook mensen in Nederland deze Nordic Walking sport beoefenen.

Wil je deze sport goed uitoefenen dan heb je training en instructie nodig dus werden er in 2003 in ons land de eerste instructeur opgeleid.

Waarom Nordic Walking  beoefenen?

Nordic Walking is in principe voor iedereen geschikt omdat je heel veel spiergroepen gebruikt wordt deze sport ook wel eens een “total body workout” genoemd.

Simpel gezegd is Nordic Walking dus wandelen met twee speciale wandelstokken (poles).

Door gebruik te maken van deze poles kun je dus nog beter jezelf afzetten en bereik je een grotere paslengte.

Een belangrijk voordeel van Nordic Walking is dat je het werkelijk overal kunt beoefenen.

Vanuit de voordeur in uw eigen woon omgeving tot in de vrije natuur.

Een nadeel van Nordic Walking is dat je deze techniek niet jezelf kunt aanleren.

Het is zondermeer erg belangrijk dat u les neemt van een erkende en geregistreerde instructeur.

Let hier bij op dat je het beste les krijgt in een kleine groep zodat je ook echt persoonlijk in de gaten wordt gehouden en jezelf de juiste techniek gaat aanleren.

Voordelen Nordic Walking op je  gezondheid.

Je gebruikt ongeveer 80% van je spieren.

Ten op zichtte van gewoon wandelen een hogere hartslag.

Hogere calorie verbruik dan bij gewoon wandelen.

Hogere intensiteit doordat de belasting over het hele lichaam wordt verdeeld.

Nordic Walking geeft veel beweging aan het bovenlichaam en voorkomt daarmee vastzittende spieren en gewrichten. Op deze manier kunnen zelfs klachten als een whiplash en rsi worden verminderd.

Gezondheidsklachten verminderen.

Het is ook heel goed mogelijk om een aantal gezondheidsklachten met behulp van Nordic Walking te verminderen of zelfs helemaal te verhelpen.

Je moet dan denken aan bijvoorbeeld:

Vastzittende spieren.

Slechte lichaamshouding.

Versterking van de spieren van de borstwervelkolom.

Klachten aan heup, knie en enkelgewrichten, je gaat deze gewrichten ontlasten door het gebruik van het bovenlichaam.

Nordic Walking kan een hulpmiddel zijn bij het revalidatie proces.

Na een zwangerschap om bekkeninstabiliteit op te vangen door gebruik te maken van de poles.

Bij dyslexie en andere neurologische stoornissen.

Wat moet ik aanschaffen.

Normale goed liefst luchtdoorlatende wandelkleding is prima.

Dit combineren met goede lage schoenen en je bent eigenlijk wat kleding betreft al klaar.

En dan heb je natuurlijk nog de juiste stokken (poles) nodig.

Deze stokken moeten uiteraard de juiste lengte hebben.

De vuistregel om de juiste lengte te bepalen is lichaamslengte maal 0,68.

Verder kun je kiezen uit verschillende materialen waarvan de stokken zijn gemaakt en uit verschillende soorten handvaten.

Advies.

Neem een proefles  van een goede gediplomeerde  Nordic Walking instructeur en kijk of het iets voor je is.

Belangrijk is het aanleren van een goede techniek.

Essentieel daarbij is het juiste tempo.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reacties

Laat een reactie achter