Druk op enter om de resultaten te tonen of ESC om te annuleren.

Kiemen zijn super gezond, eet jij ze al?

Kiemen.

Alfalfa kiemen zijn super gezond
Alfalfa kiemen zijn super gezond.

Kiemen zijn het prille groene plantje dat net is ontsproten uit het zaad van levende plantengroei of ook wel vegetatie genoemd.

Deze kiemplantjes vinden we onder anderen bij noten, granen, bonen, peulvruchten en uiteraard ook bij talrijke soorten grassen.

Dit proces van ontspruiten kan alleen als het zaad in contact is gekomen met vocht.

Nadat het zaad is geweekt ontstaat er dus een nieuw plantje uit deze kiemzaden die vol zitten met voedingsenergie.

Tijdens dit stadium van ontspruiten komen er aanzienlijke hoeveelheden enzymen vrij die er mede voor zorgen dat de voedingswaarde van de kiemgroenten stevig toeneemt.

Dit is dan ook de reden dat deze kiemgroenten zo veel gezondheid bevorderende eigenschappen bevat.

Wat maakt kiemen dan zo gezond?

In de eerste plaats valt het op dat kiemen grote hoeveelheden antioxidanten herbergen.

Je weet ongetwijfeld wel dat deze antioxidanten de gave bezitten om de vrije radicalen in ons lichaam te kunnen neutraliseren.

Op deze manier kunnen deze vrije radicalen niet naar hartenlust celweefsel beschadigen en daardoor het verouderingsproces versnellen.

Het tweede opvallende voordeel van het eten van kiemen is dat deze ons lichaam voorzien van veel vitaminen en mineralen.

Kiemen zitten dus echt boordevol met belangrijke mineralen zoals calcium, ijzer, magnesium, fosfor en ook kalium.

Tijdens dit kiemproces ontstaan er natuurlijke verbindingen  die er voor zorgen dat deze mineralen via onze spijsvertering erg gemakkelijk door ons lichaam kunnen  worden opgenomen.

Je kunt wel stellen dat het kiemproces er voor zorgt dat als het ware het zaadje waaruit het plantje ontstaat min of meer wordt “voorverteerd”.

En dit proces bevordert dan ook de opname van de essentiële voedingsstoffen.

Het eten van kiemen ondersteunt ons lichaam in het behouden van een gezonde zuurgraad.

Ook is het belangrijk om te weten dat ook nog door het eten van kiemen ons immuunsysteem wordt versterkt zodat klachten als verkoudheid en griep minder snel vat op ons zullen krijgen.

Een  aantal bekende kiemgroenten.

In principe kunnen alle soorten zaden , granen of peulvruchten ontspruiten.

Misschien wel de meeste gezondheidsvoordelen leveren ontkiemde  broccolizaad, gierst, quinoa en  diakonzaad op.

Een aantal bekende soorten waar je ongetwijfeld direct een beeld bij hebt wil ik even in het kort bespreken.

Alfalfa kiemen.

Je kent deze populaire kiemgroente waarschijnlijk wel omdat hij een goede combinatie vormt met heel veel gerechten.

Vaak wordt alfalfa gebruikt als garnering op salades of gewoon op een broodje gezond.

En gezond is dit spul wat een beetje lijkt op mini taugé zeer zeker, het zit namelijk bomvol met o.a. plantaardige eiwitten, vitamines en ook heel veel mineralen.

Taugé (mung bonen)

Je kent deze kiemgroente ongetwijfeld wel uit Chinees/Indische gerechten.

Taugé smaakt lekker fris en is lekker knapperig in groenteschotels en soepen.

Linzenkiemen.

In een lekkere rauwkost mogen deze kiemen eigenlijk niet ontbreken.

Ook kun je deze linzenkiemen stomen en dan vind ik ze persoonlijk nog veel lekkerder.

Je moet deze linzenkiemen dan ca. 10 minuten stomen en ze vervolgens besprenkelen met olijolie.

Maak de smaak helemaal af door er wat oregano of basilicum over te strooien en je weet echt niet wat je proeft.

Zelf kiemen gaan kweken.

Als ik je belangstelling heb gewekt dan wil je misschien wel zelf kiemgroente gaan kweken.

Het is leuk om te doen en je hebt er weinig hulpmiddelen voor nodig.

De moestuintjes van Albert Heijn waren een groot succes maar ook het kweken van kiemgroente is superleuk om samen met je kinderen te gaan doen.

Wat hebben we nodig om kiemgroenten te kweken.

Een grote schone glazen pot.

Een stuk kaasdoek of katoen.

Vers schoon drinkwater.

Onbehandelde zaden, pitten of bonen.

Werkwijze kiemgroenten kweken.

We beginnen met het goed afspoelen van ons basis materiaal.

Nadat we het zaad, pitten of bonen hebben afgespoeld gaan we ze in de glazen pot stoppen.

Bedek de zaden enkele centimeters  met een laagje gekookt en afgekoeld water.

Dek de pot af met het kaasdoek of katoen en sluit hem af met behulp van een stukje elastiek.

Plaats de pot in een warme en donkere omgeving en laat dit een nachtje rustig staan.

Spoel de volgende ochtend direct het zaad weer af met koud en uiteraard schoon water.

Om verrotting te voorkomen moet je vervolgens het zaad goed laten uitlekken.

Plaats de pot weer op de warme donkere plaats.

Herhaal deze laatste stap 2 keer per dag totdat het zaad begint te ontkiemen.

Zet de pot dan onder een hoek van 45 graden zodat de jonge scheuten vrij kunnen uit groeien.

De pot mag nu in de zon worden geplaatst.

Consumeer de kiemen bij voorkeur direct er gaat natuurlijk niks boven vers.

Bewaren van kiemgroenten.

Als je kiemen wil bewaren doe dat dan bij voorkeur luchtdicht afgesloten in de koelkast.

Mits vers en goed afgesloten zijn de kiemen dan circa. 2 tot 3 dagen houdbaar.

Conclusie.

Deze kiemgroenten zijn super gezond voor je lichaam en het is bovendien erg leuk om ze zelf te zien ontspruiten.

Graag hoor ik van jou of je hier al ervaring mee hebt en of je ons nog van nieuwe ideeën kunt voorzien.

 

 

 

 

 

 

Reacties

Laat een reactie achter