Druk op enter om de resultaten te tonen of ESC om te annuleren.

IJs eten en dieet, gaat dat samen ?

IJs eten.   Lekker zelf gemaakt ijs.

Wat is er nog heerlijker dan het eten van zo’n heerlijk koel en verfrissend ijsje op een warme dag.

Misschien geef je wel het antwoord “twee ijsjes” en dat snap ik volkomen.

Als je een beetje op de inname van calorieën wil letten dan is de keuze om ijs te eten vaak niet zo verstandig.

Het is gewoon een feit dat een gemiddeld ijsje al snel 100 tot 200 calorieën aan je dagelijkse inname zal toevoegen.

Gekochte ijsjes bevatten vaak veel suiker en vet en eigenlijk bijna geen vitaminen.

De oplossing.

Maak voortaan je ijs gewoon zelf, het is leuk om er mee te experimenteren.

Je maakt met vers zomerfruit gewoon zelf de heerlijkste verkoelende versnaperingen.

Heerlijke fruitijsjes zijn eenvoudig te bereiden met behulp van vers zomerfruit, melkproducten en/of vruchtensappen.

Dit ijs dat gemaakt is met vers fruit bevat naar verhouding weinig calorieën en is  bovendien ook nog eens vetarm.

Calorieën en ijs.

Het is natuurlijk voor iedereen wel duidelijk dat roomijs meer dan het dubbele aan calorieën bevat als je dit vergelijkt met een waterijsje.

Het fruit dat je gaat gebruiken voor het maken van ijs bevat uiteraard ook calorieën.

Fruit is in principe natuurlijk gezond voor je en het bevat vaak veel vitamine C.

Naast deze vitamines bevat fruit ook nog veel vruchtensuikers en daardoor is het ook een leverancier van calorieën.

Het aantal calorieën dat je zelf gemaakte ijs zal gaan bevatten hangt voor een groot gedeelte af van de fruitsoort die je gaat gebruiken.

Per 100 gram zitten er in aardbeien ongeveer 28 calorieën en dat is best wel weinig als je dit bijvoorbeeld afzet tegen bananen die maar liefst 83 calorieën per 100 gram bevatten.

Dus hoeveel calorieën jou zelf gemaakte ijs gaat bevatten dat kun je voor een groot gedeelte zelf beïnvloeden.

Zelf ijs maken.

Koop wat mooie plastic vormpjes om leuke ijsjes te kunnen maken.

Om ongeveer 4 ijsjes te kunnen maken heb je de volgende ingrediënten nodig:

Ca. 400 gram vers fruit, zeer geschikt zijn o.a. aardbeien, frambozen, peren, bananen, bramen en eventueel perziken.

200 ml. Vruchtensap of zuivelproduct.

Hoe ga je te werk.

Met behulp van een blender ga je het fruit en het melkproduct (of vruchtensap) met elkaar mixen tot er een gladde suspensie is ontstaan.

Heb je niet de beschikking over een blender gebruik dan een staafmixer.

Giet dit mengsel vervolgens in de vormpjes en laat het geheel bevriezen.

Geniet de volgende dag van je zelf gemaakte ijs.

Nog wat praktische tips voor het maken van ijs.

Als je enigszins troebele fruitsoorten gebruikt zoals peer, appel en ook banaan dan worden je ijsjes niet mooi helder van kleur.

Maar ook hier is een oplossing voor, voeg dan namelijk een beetje limoen sap toe en alles blijft helder van kleur.

Dan heb ik tot slot nog een tip voor je om een bijzondere smaaksensatie te creëren.

Verwerk in je ijs eens wat verse gember of groene thee en je weet echt niet wat je proeft.

Veel succes ermee en vooral geniet ervan.

 

Reacties

Laat een reactie achter