Druk op enter om de resultaten te tonen of ESC om te annuleren.

DASH dieet, wordt ook in Nederland steeds populairder.

DASH dieet een bord vol met gezonde groenten.Het DASH dieet is sinds kort ook in Nederland echt serieus geïntroduceerd.

In de Verenigde Staten is het al jaren lang echt mateloos populair te noemen.

In America vinden veel mensen het een dieet dat erg effectief is om blijvend gewicht te verliezen.

Het mooie van het hele verhaal is echter dat het DASH dieet eigenlijk helemaal niet is ontwikkeld om er gewicht mee te gaan verliezen.

Met andere woorden het is geen afval dieet.

Wat is het DASH dieet dan eigenlijk wel?

Het eigenlijke doel van het DASH dieet is het verlagen van de bloeddruk.

Een erg leuke bijkomstigheid is dat je er ook gewicht mee gaat verliezen en vaak al binnen een paar weken zie je resultaat.

Zoals ik al eerder in dit artikel aanhaalde in Amerika zijn ze dol enthousiast over dit DASH dieet, dat blijkt wel uit het feit dat dit bloeddruk verlagende dieet door veel Amerikaanse cardiologen wordt voor geschreven.

Belangrijke pluspunten:

Bloeddruk verlagen

Afvallen

Fitter en vitaler voelen

Waar staat het woordje DASH voor.

Dietary Approach to Stop Hypertension dus als we dit letterlijk gaan vertalen een dieet dat hoge bloeddruk tegen gaat.

De kenmerken van dit DASH dieet zijn o.a het eten van goede en gezonde voeding en de beperking van de grootte van de porties die we eten.

Uiteraard is ook het gebruik van zout een belangrijk speerpunt van dit dieet.

Als je goed dit DASH dieet analyseert dat zie je eigenlijk dat de voeding die je tot je gaat nemen uitsluitend uit gezonde producten gaat bestaan.

Dus minder vet, zout en suikers.

Liever geen of zo weinig mogelijk rood vlees, vervang dit bij voorkeur door gevogelte of vis.

Geharde vet soorten worden vervangen door de veel gezondere vloeibare varianten.

Boter om in te bakken wordt dus bijvoorbeeld olijfolie.

Welke producten worden dan wel geadviseerd.

Daar kunnen we heel duidelijk in zijn de volgende voedingsbronnen staan boven aan in de lijst:

  • Groentes
  • Fruit
  • Zaden
  • Noten
  • Peulvruchten

Hoe start ik met dit DASH dieet ( fase 1).

Er zijn eigenlijk twee fases in dit proces te benoemen.

Wat ik persoonlijk jammer vind is dat juist de eerste fase ( 2 weken) de moeilijkste is om vol te houden.

Je moet je dus echt even door deze stap heen worstelen maar met voldoende motivatie mag dat toch eigenlijk geen probleem zijn.

Deze eerste twee weken mag je namelijk geen volkoren producten en geen fruit eten.

De reden hiervoor is dat je lichaam het verlangen naar suiker moet kwijt raken, je bent hier min of meer aan verslaafd geraakt.

Volkoren producten worden door je lichaam ook omgezet in suikers en fruit bevat ook suiker al is dat wel in de  natuurlijke vorm.

Na verloop van 14 dagen mogen volkoren producten en fruit weer aan het menu worden toegevoegd.

Vervolg dieet ( fase 2).

Als je de eerste fase bent doorgekomen dan lijkt het vervolg erg goed vol te houden te zijn.

In grote lijnen mag je nu als basis de volgende producten eten:

  • Per dag ongeveer 6 tot 8 volkoren producten. Denk hierbij aan volkoren pasta, volkoren brood, volkoren granen of bijvoorbeeld zilvervliesrijst
  • 5 porties fruit gedurende de dag. Op deze manier krijg je volop vitamine, vezels en voedingsstoffen binnen.
  • Minimaal 4 porties groenten per dag. Vooral groene bladgroenten zijn erg aan te bevelen maar wissel dit ter variatie rustig af met tomaten, wortelen en broccoli.Kortom wees creatief om het menu aantrekkelijk te houden.
  • 3 porties zuivel en dan wel de magere variant. Deze zuivel producten zijn nodig voor de levering van vitamine D en voor de proteïnen.
  • 1 portie (mager) vlees, vis of gevogelte (ca.175 gram)
  • 1 kleine portie noten, zaden of peulvruchten. Neem je hier te veel van dan krijg je best wel veel extra calorieën binnen.
  • Maximaal 3 eetlepels vet per dag, liefst olijfolie of iets vergelijkbaars. Vermijd absoluut geharde transvetten.
  • 1 portie zoet product per dag mag maar is uiteraard beter van niet. Als je niet zonder kunt neem dan een glas limonade, een portie jam of bijvoorbeeld een bolletje ijs.
  • Koffie en thee ( zonder suiker) volledig naar behoefte.

Gezonder eten.

De conclusie die je uit het verhaal kunt trekken is dat het DASH dieet zeer geschikt is om iets aan je gezondheid te doen.

Je bloeddruk wordt er door verlaagd en als leuke bijkomstigheid val je er serieus van af.

Ben je een persoon die gek is op veel vlees en aardappelen dan kun je er maar beter niet aan beginnen.

Gezonde groenten zijn nu eenmaal het hoofd bestandsdeel van deze manier van eten.

Wil je meer weten over dit DASH dieet bezoek dan ook eens deze pagina en bestel indien gewenst dit boek.

DASH dieet handboek

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reacties

Laat een reactie achter