Druk op enter om de resultaten te tonen of ESC om te annuleren.

Bataat, een knolvormige wortel.

De Bataat.Bataat- frietjes uit de oven

De bataat wordt ook wel een superfood genoemd en dan nog wel eentje die erg lekker is.

Deze zoete aardappel die ook wel bataat wordt genoemd heeft dus als positieve eigenschappen dat hij gezond en erg lekker is.

Bovendien geeft de bataat snel een voldaan gevoel zodat je minder gaat eten.

Een bataat bevat een grote hoeveelheid voedingsvezels die er weer voor zorgen dat je langzamer koolhydraten gaat verbranden waardoor je veel langer een vol gevoel in je buik hebt.

Wat is een bataat eigenlijk.

Een bataat is een zetmeel houdend knolgewas dat voornamelijk groeit in Midden en Zuid–Amerika.

Het heeft dus geen enkele  verwantschap met onze Hollandse pieper.

De zoete aardappel of bataat wordt veelvuldig in de Surinaamse keuken gebruikt voor de bereiding van allerlei gerechten.

De bataat is erg gezond.

In de eerste plaats bevat de bataat veel voedingsvezels en vitamines zoals A, C en B6.

Ook zitten er in deze zoete aardappel veel mineralen, we kunnen dan noemen calcium, kalium en foliumzuur.

De bataat bevat weinig vet en er zitten veel antioxidanten in die op een gunstige manier ons lichaam kunnen beschermen tegen allerlei kwalen.

Betacaroteen is ook zo’n antioxidant die in deze bataat zit en die in staat is om onze huid tegen schadelijke UV straling te beschermen.

Eten van bataat kan dus helpen om huidveroudering te vertragen.

Het mineraal kalium dat ruimschoots in de bataat aanwezig is helpt mee om de kans op hoge bloeddruk te verlagen.

Tevens zorgt kalium dat het risico op het ontstaan van nierstenen wordt beperkt.

Kun je afvallen door het eten van bataat.

Dat is niet onwaarschijnlijk omdat de grote hoeveelheid aan voedingsvezel in deze bataat zorgen voor een tragere verbranding van koolhydraten.

Het is wel belangrijk om te onthouden dat de meeste voedingsvezels in de schil van de bataat zitten.

Consumeer deze zoete aardappel dan ook bij voorkeur met schil.

Je zit dus simpel weg na het eten langer vol en hebt beduidend meer energie.

De complexe koolhydraten in deze zoete aardappel hebben sowieso een lage glycemische index waarde van 35.

Het fitness gebeuren en afslankboeken hebben de bataat ook al lang ontdekt omdat er inderdaad antioxidanten in zitten die in staat zijn om energie vrij te maken uit vetcellen van ons lichaam.

Positieve werking bij diabetes type 2.

Als je diabetes type 2 hebt is het verstandig om minder snelle koolhydraten tot je te nemen.

Dan kun je de suikerspiegel namelijk veel beter reguleren.

Het eten van bataat helpt hierbij omdat de suikers uit dit vezelrijk goedje pas gaat verteren in de dikke darm en dus niet eerder in het spijsverteringsproces.

Ook bevat bataat een eiwit hormoon met de mooie naam adiponectine.

Dit stofje zorgt er mede voor dat er een beter geregelde aan en afbraak van insuline plaats zal vinden.

Het net genoemde hormoon adiponectine heeft ook de eigenschap dat het een gunstige invloed zou kunnen hebben op onze gemoedtoestand en dus het ontstaan van depressies kan voorkomen.

Smaakt de zoete aardappel (bataat) echt zoet?

Ja dat is inderdaad  zo, je proeft een licht zoete enigszins kruidige aangename smaak.

Deze zoete smaak wordt veroorzaakt door de stof raffinose die in de koolhydraten zit.

Er zijn veel soorten bataat die elk weer een andere concentratie van dit stofje bezitten en dus ook meer of minder zoet smaken.

Waar koop ik de bataat?

De witte variant is eigenlijk wel bij elke wat grotere supermarkt te vinden.

Ook kun je vaak op de markt wel terecht voor een aantal soorten.

Misschien kun je als bijzondere soorten bataat wil uitproberen maar beter naar een Aziatische winkel gaan omdat ze daar nog veel meer keus hebben.

Een lekker bataat recept.Lekkere bataat ovenschotel

Ik hoor je al denken dat is allemaal leuk en aardig maar wat kan ik in de keuken nu zoal met deze bataat maken.

Om je enig idee te geven heb ik een lekker gerecht uitgezocht.

We gaan maken een zoete aardappel of bataat schotel met spinazie uit de oven.

Je moet voor het maken van deze schotel wel een vuurvaste ovenschaal hebben en uiteraard dus ook beschikken over een oven.

Ingrediënten:

1,5 kilo bataat

300 gram gekookte linzen

300 gram gekookte kikkererwten

1 flinke ui

Verse knoflook naar smaak.

Eventuele kruiden eveneens naar smaak.

Olijfolie.

Bereiding:

Zet een koekenpan op het vuur en stoof hierin de ui en de knoflook.

Voeg vervolgens de linzen en de kikkererwten toe en laat ook deze nog even meestoven.

Naar smaak kruiden met peper en eventueel kruidenzout.

Kook ondertussen de bataat gaar en maak hier vervolgens een puree van.

Als dit klaar is dan kan de oven aan.

Ga de ovenschotel vervolgens laag voor laag vullen met eerst het inmiddels uitgelekte linzen en kikkererwten mengsel.

Daarop komt een laag spinazie en als laatste de puree van bataat.

Gaar deze schotel circa 40 minuten op een temperatuur van 180 graden Celsius.

De super gezonde bataat schotel is dan klaar, geniet ervan.

 

 

 

Reacties

Laat een reactie achter