Druk op enter om de resultaten te tonen of ESC om te annuleren.

Avocado, is gewoon super vet en gezond!

Lekkere avocado met pit

Gezonde vetten.

Een lekkere groene avocado.

Nogal wat mensen hebben hun bedenkingen bij het eten van avocado’s.

De avocado wordt ook nog wel eens boterpeer genoemd omdat hij zo veel vet bevat.

Hoe kan een vrucht die voor circa 20 % uit vet bestaat nu toch zo gezond zijn voor ons mensen.

Dat komt omdat deze vetten in de avocado van het goede soort zijn namelijk enkelvoudig en onverzadigd.

De avocado is dan ook instaat om het slechte LDL-cholesterol in het bloed te verlagen en tegelijkertijd het goede HDL-cholesterol te verhogen.

Vezels.

De avocado bevat naar verhouding veel vezels.

Er zijn niet zo gek veel voedingsmiddelen te bedenken die zoveel onoplosbare als oplosbare vezels in deze mate herbergen.

Onoplosbare vezels geven je een langdurig vol gevoel en helpen je dus op deze manier om je eetlust onder controle te houden.

De onoplosbare vezels dragen positief bij aan een gezonde stoelgang.

Voedingsstoffen opname.

Een avocado zit op zichzelf al vol met gezonde voedingsstoffen maar is daarnaast ook nog in staat om te helpen bij de opname van voedingsstoffen van andere belangrijke voedingsmiddelen.

Indien je bijvoorbeeld een salade zou maken met daarin een advocado dan neemt je lichaam meer voedingstoffen op uit deze salade en dat is dus zondermeer een pluspunt te noemen.

Avocado werkt ontstekend-remmend

Deze ontstekend-remmende eigenschappen komen goed van pas om klachten bij artrose en reuma te verminderen.

Het is tevens ook de reden waarom de avocado vaak als basis-ingrediënt wordt gebruikt bij het fabriceren van beauty producten zoals bijvoorbeeld gezichtsmaskers.

Avocado bevat foliumzuur.

De inname van voldoende foliumzuur is onder andere erg belangrijk als je zwanger bent.

Foliumzuur is dus een vitamine die het risico op aangeboren afwijkingen bij de foetus kan verkleinen.

Kort door de bocht kun je dus wel stellen dat het eten van avocado’s je ongeboren baby beschermt.

Tevens zorgt de inname van voldoende foliumzuur hoogst waarschijnlijk voor een lager risico op het krijgen van hart en vaatziekten.

Belangrijke eiwit bron.

We hadden als gezien dat avocado’s veel vezels bevatten en dat is een voordeel bij de opname van de eiwitten ( essentiële aminozuren) die deze vrucht ook in ruime mate bezit.

Indien je minder of zelfs geen vlees wil eten voeg dan voor voldoende inname van eiwitten bij voorkeur avocado’s aan je dagelijkse menu toe.

Vitamines.

De avocado bevat een scala aan vitamines die belangrijk voor ons zijn.

Een aantal springen er uit en die wil ik dan ook graag even benoemen.

Vitamine B.

Belangrijk bij de stofwisseling en het in standhouden van een gezonde huid.

Vitamine K.

Zorgt voor een goede botdichtheid en voor de groei van de botten.

Vitamine E.

Deze vitamine is onder andere belangrijk bij het voorkomen van ziekte aan het netvlies van onze ogen.

Het consumeren van de avocado.

Verwijder de pit door de vrucht doormidden te snijden.

Vervolgens kun je het beste het vruchtvlees eruit lepelen.

Nu kun je er van alles van maken maar het bekendste gerecht is misschien toch wel guacamole mix.

Dit gerecht is een mix van uiteraard avocado’s met tomaten en verder knoflook, peper, ui, en limoensap.

Deze mix wordt meestal geserveerd met tortilla chips.

Persoonlijk vind ik avocado ook heerlijk met een beetje zout en peper op een gewoon sneetje brood.

En natuurlijk past deze vrucht ook in vrijwel elke salade.

Genoeg toepassingen dus en dat is dan ook direct de verklaring waarom deze vrucht in Nederland zo populair is geworden.

Na de Verenigde Staten zijn wij de grootste importeur van avocado’s ter wereld.

Smoothie met avocado.

Tot slot kan ik het toch niet laten om nog even een recept te bespreken wat ik regelmatig gebruik.

Deze heerlijke romige smoothie is werkelijk verrukkelijk.

Ingrediënten voor 2 porties:

1 avocado

2 sinaasappels

1 banaan

100 ml. yoghurt

200 ml. melk

Bereiding:

Bereidingswijze:

Snij de avocado doormidden, haal de pit eruit en lepel vervolgens het vruchtvlees eruit.

De banaan en sinaasappels van de schil ontdoen.

Vervolgens de ingrediënten in de blender doen en mixen tot een gladde structuur is ontstaan.

Twee glazen vullen en genieten.

Reacties

Laat een reactie achter